Visning – Skulptören Liss Eriksson FULLBOKAD

Följ med Nordeas Konstförening på visning av en helt unik konstnärsmiljö på Södermalm. I hjärtat av Södermalm ligger en orörd konstnärsmiljö dold bakom en anspråkslös 1800-talsbyggnad. Denna unika miljö som består av ateljébyggnader samt bostäder skapades av skulptören Christian Eriksson med hjälp av arkitekten Ragnar Östberg i början av 1900-talet. Sonen och tillika skulptören Liss Eriksson (1919 – 2000) fortsatte med att göra miljön byggnadsminnesförklarad och på så vis har den konstnärliga verksamheten kunnat fortsätta i samma anda.

På gården finns många av Christian Erikssons verk bevarade samt skulpturer av Liss Eriksson. I visningen ingår en presentation av Liss Erikssons ateljé som innehåller många av hans skulpturer. Bland Liss Erikssons offentliga verk kan nämnas ”La Mano” på Katarinavägen, ”Pojken som tittar på månen” (Stockholms minsta skulptur) bakom Finska Bollhuset i Gamla stan och ”Mor och barn” vid Karolinska Sjukhuset i Huddinge.

I det stora ateljéhuset har många av Sveriges mest kända konstnärer verkat som Nils Kreuger, Axel Törneman, Bo Beskow, Sven X:et Erixson m.fl. I dag fungerar fortfarande gården som en levande konstnärsmiljö med aktiva konstnärer i ateljéerna. Idag arbetar Eva Lange, Harald Lyth, Magnus Berg och Maria Hall i gårdens ateljéer. Liss Erikssons döttrar ordnar visningen av gården med Christian och Liss Erikssons skulpturer samt en av ateljéerna.

Madeleine Karlsson & Bengt Witting

Onsdagen den 31 maj kl 17.00 – 18.30

Maria Prästgårdsgata 3, Stockholm

Kostnad

Gratis för medlemmar respektive 175:- för icke medlemmar. Betalning till Konstföreningens Swish 123 422 4531 i samband med visningen.

Din anmälan vill vi ha så snart som möjligt, dock senast 30 maj, till: bengt.witting@gmail.com. Ange i anmälan:

• LISS ERIKSSON
  • Namn på de som kommer
  • Uppgift om medlemskap avs de anmälda

Först till kvarn gäller och antalet platser är mycket begränsade.