Visning av ‘Andy Warhol: Photo Factory’ på Fotografiska – FULLBOKAT

I utställningen Andy Warhol: Photo Factory får vi med hjälp av över 100 fotografier från perioden 1960-1987, varav många är ytterst sällsynta, en inblick i hur Andy Warhol använde kameran som en visuell dagbok kring 50 år innan Instagram var påtänkt. Andy Warhol bar jämt på sin kamera och dokumenterade fester, middagsbjudningar, shoppingrundor och brottningsmatcher. Vänner, pojkvänner och kändisar fick också stå motiv.

Fotografiska visar en blandning av ikoniska polaroider på kända ansikten som bland andra Dolly Parton, Keith Haring, Debbie Harry och Jane Fonda, och även fotobåsstrippar, gelatinsilvertryck och de ihopsydda fotokollage som utgjorde några av Andy Warhols sista konstverk. Hans så kallade ”screen tests-filmer” (med bland andra Lou Reed och Edie Sedgwick) från mitten av 1960-talet kommer också att visas.

Medlemmar i Konstföreningen har företräde.

Madeleine Karlsson & Bengt Witting

Nordea konstförenings programråd

Datum:

Tisdagen den 17 maj kl. 17.45

Mötesplats:

Fotografiska finns i Stora Tullhuset på Stadsgårdshamnen 22

Kostnad:

Ingen avgift för medlemmar och 150:- för icke medlemmar

Anmälan:

Din anmälan vill vi ha så snart som möjligt till konstföreningens email:
konstforeningen@nordea.com

OSA senast den 13 maj och ange:

I rubriken på mejlet: Fotografiska

• Namn
  • Hur många medlemmar respektive icke-medlemmar
  • Ange vilket konto som ska debiteras för icke medlemmar.

Först till kvarn……gäller och vi meddelar endast dem som inte kan får plats. Bokningar är bindande.