Konstföreningen erbjuder nybörjarkurs i teckning och måleri. FULLBOKAT

Nu har du som är medlem i Nordeas Konstförening möjlighet att pröva på att skapa ett eget konstverk!

Vår tidigare styrelseledamot Åsa Wallberg, även aktiv konstnär, går under fem tillfällen i vår igenom hur du kan bygga upp ditt egna konstverk. Åsa går igenom materialval och hur materialet påverkar din bild, komposition och olika bildtekniker som kan användas. I början av kursen och invävt i de olika delarna presenteras en kort konsthistorisk genomgång baserat på några utvalda stora mästare och konstarter.

För denna kurs finns det 20 platser där samma deltagare deltar i alla fem tillfällen. Deltagarna får pröva på olika tekniker för att manuellt framställa en bild. Se datum och tider nedan.

Anmälan: mejla till konstforeningen@nordea.se

• Målgrupp: endast för medlemmar i Nordeas Konstförening, ingen förkunskap krävs
  • Kostnad: ingen, material finns på plats
  • Datum: 6, 13, 20, 27 sep och 4 okt 2022
  • Tid: kl 17.00-20.00, 15 min paus
  • Lokal: Nordea, Mäster Samuelsgatan 17: samling i Nordeas reception
  • Kursledare: Åsa Wallberg, bistående kursledare: Charlotte Jürgenthal

Notera att mindre justeringar i programinnehållet nedan kan bli aktuella.

Med vänliga hälsningar,

Konstförenings styrelse, Charlotte Jürgenthal

Kurstillfälle 1

6 september, kl 17.00-20.00, 15 min paus

Introduktion med en kort presentation av deltagarna och era förväntningar. Vad är konst och vad menar vi med att uttrycka oss med bilder? Presentation av olika tiders användning av bilder av några mästare. Genomgång av olika slags material och hur vi ska använda dem under kursen: när och varför används olika slags material? När stödjer materialen varandra och när bör de inte blandas? Skuggans betydelse för att skapa former och volymer.

Övningar:

• Att rita av en rund form tre gånger på ett papper, med blyerts
  • Att lära sig måtta med pennan (sikta)
  • Att använda tre olika slags tekniker för att skuggade avritade föremålen
  • att förstärka underlaget under föremålet och att accentuera bakgrund eller omgivning

Hemuppgift:
Välj ett enkelt föremål (till exempel ett äpple). Teckna av det några gånger och prova att flytta skuggan utifrån ljuset.

Kurstillfälle 2

13 september, kl 17.00-20.00, 15 min paus

Genomgång av vad vi gjorde förra veckan. Genomgång av hemuppgifterna och diskutera uppgiften. Prova på akrylmålning

• Färglägga hemuppgifterna
Kurstillfälle 3

20 september, kl 17.00-20.00, 15 min paus

Fortsätta med en historisk återblick på några konstnärer och deras verk. Studera hur de arbetat med skuggor/ljus. Hur konstnärer tecknar veck på tyg.

Övningar:

• Hur man exempelvis målar/tecknar ett veck på ett tyg. Varje deltagare visar sitt verk och berättar

Hemuppgift:
Detaljstudie: Välj ett tyg och prova att teckna eller måla ett/flera veck. Varje deltagare visar sitt verk och berättar.

Kurstillfälle 4

27 september, kl 17.00-20.00, 15 min paus

Avbilda i valfri teknik ett stilleben: några föremål som står på ett tyg. Kompositionslära: hur placera föremål

Övningar:

• Hur man placerar föremål och tecknar av det. Varje deltagare visar sitt verk och berättar.

Hemuppgift: välj en konstnär du gillar och avbilda ett verk/kopiera ett verk.

Kurstillfälle 5

4 oktober, kl 17.00-20.00, 15 min paus

Avsluta påbörjade arbeten. Genomgång av kursen: vad har vi lärt oss? Hur kan vi gå vidare?