Stig Lindberg utställning på Millesgården [Fullbokad]

Passa på att få lite färg och ljus i höstrusket när Nordea Konstförening bjuder in till en guidad tur av den mycket uppskattade Stig Lindberg utställningen på Millesgården, Lidingö.

Utställningen omfattar över 400 objekt – från porslin, tapeter, textilier och industridesign till skisser och illustrationer. Annes Hus på den nedre terrassen görs om till Gunnel och Stigs Hus och det välkända mönstret Berså presenteras i parken utanför. Flera verk har aldrig tidigare visats.

Lennart Hellsings bok Krakel Spektakel, som Lindberg illustrerat, dyker upp i en egen avdelning för små och stora barn/föräldrar.

Stig Lindberg är mer eller mindre närvarande i och omkring de svenska hemmen sedan slutet av 1930-talet då han började att arbeta på Gustavsbergs porslinsfabrik. Det var en spännande och dynamisk tid för Lindberg och hans samtida formgivare och konstnärer. De var banbrytande vad gäller material och färger. Kanske inspirerades de också av behovet av ”en vackrare vardag” för alla – ett begrepp som innefattade funktion och estetik i skön förening och som framförallt skulle finnas tillgängligt även för de mindre bemedlade. Här fanns också en folkbildningsambition.

Under de två perioderna (1947-1957 och 1972-1980) som konstnärlig ledare på Gustavsberg utvecklades flera material och tekniker och Lindbergs entusiasm och fantasi resulterade i många populära objekt, både funktionella och dekorativa; keramikvaser, fajanser, serviser med mera. Folkkära objekt som sparbössan Skotten i plast, bruksföremål som servisen Berså, Terma, Spisa Ribb. Men också ovanliga och mindre kända objekt som utegrillen i emaljerad plåt eller teveapparaten Lumavision och en transistorradio för företaget Luma.

Få formgivare har varit så produktiva som Lindberg och få formgivare har varit – och är – så folkkära.

Medlemmar i Konstföreningen har företräde.

Nordea konstförenings programråd

Datum:

Torsdagen den 11 november 2021 kl 17.00 – 18.00

Mötesplats:

Millesgården, Herserudsvägen 32, Lidingö

Kostnad:

Ingen avgift för medlemmar och 250:- för icke medlemmar

Anmälan:

Skicka din anmälan till bengt.witting@gmail.com senast fredagen den 5 november och ange:

• I rubriken på mejlet: STIG LINDBERG
  • Namn
  • Hur många medlemmar respektive icke-medlemmar
  • Ange vilket konto som ska debiteras för icke medlemmar

Först till kvarn gäller och vi meddelar endast dem som inte kan får plats. Bokningar är bindande.