Den grå massan – Gert Wingårdh utställning Liljevalchs [Fullbokad]

Nordeas Konstförening välkomnar dig till en guidad visning av Gert Wingårdh utställningen på Liljevalchs Konsthall där vi även får tillfälle att besöka den omtalade nya tillbyggnaden.

Gert Wingårdh har förutom Liljevalchs nya tillbyggnad även ritat Aula Medica för Karolinska Institutet och de svenska ambassaderna i Washington och Berlin. Arbetsförteckningen sträcker sig från butiksinredningar till fabrikskomplex och han har fått fem Kasper Salin-pris, fler än någon annan svensk arkitekt.

I utställningen “Den grå massan” har Gert Wingårdh samlat sex kompromisslösa projekt, och man kan anta han valt några personliga favoriter ur sitt breda register: Maria kyrka i Växjö, VillAnn i Kungsbacka, rådhustillbyggnaden i tyska Marl, Nationalmuseums lastintag och vattentorn i Helsingborg och Varberg.

På podier i salens mitt står avgjutningar av de sex betongprojekten. På väggarna hänger, i mindre format och i stram rytm, inramade bilder med dokumentation kring de olika projekten.

“Den grå massan” är en hyllning till betong som material och därtill en eloge till det rum som utställningen befinner sig i.

Medlemmar har företräde.

Nordea konstförenings programråd

Datum:

Tisdagen den 19 oktober 2021 kl 17.00 – 18.00

Mötesplats:

Liljevalchs Konsthall, Djurgårdsvägen 60, Stockholm

Kostnad:

Ingen avgift för medlemmar och 250:- för icke medlemmar

Anmälan:

Skicka din anmälan till bengt.witting@gmail.com senast fredagen den 15 oktober och ange:

• I rubriken på mejlet: GERT WINDGÅRDH
  • Namn
  • Hur många medlemmar respektive icke-medlemmar
  • Ange vilket konto som ska debiteras för icke medlemmar

Först till kvarn gäller och vi meddelar endast dem som inte kan får plats. Bokningar är bindande.