Marie Krøyer – Guidad visning

Välkommen på en guidad visning av utställningen om Marie Krøyers konstnärskap på Waldermarsudde.

Under våren och sommaren visas en stor utställning som kastar nytt ljus över den mytomspunna konstnären Marie Krøyer (1867–1940). Under sin samtid var hon omtalad i Skandinavien för sitt dramatiska liv och sina äktenskap med den danske konstnären P.S. Krøyer och den svenske tonsättaren Hugo Alfvén. Den mytomspunna bilden av Marie Krøyer, som presenterats i filmer, romaner och teaterföreställningar, har bidragit till att hennes konstnärliga verksamhet inte uppmärksammats efter förtjänst. I utställningen visar vi Marie Krøyer i sin egen rätt, som den konstnär hon var. Här presenteras bredden av hennes konstnärskap, med fokus på hennes spännande arbete inom konst, design och inredning.

Först till kvarn gäller och antalet platser är begränsade. Vi kontaktar dig bara om det blir fullbokat och du inte har fått plats på visningen.

Madeleine Karlsson & Bengt Witting

Torsdag den 21 mars 2024 kl. 18:00-19:00

Prins Eugen Waldemarsudde, Prins Eugens väg 6

Kostnad

Gratis för medlemmar och 250 kr för icke medlemmar. Anmäld medlem som inte kommer debiteras med 250 kr.

Din anmälan vill vi ha så snart som möjligt till konstföreningens email: konstforeningen@nordea.com.

Ange i anmälan:

• Att det avser Marie Krøyer