Konst, arkitektur och stadsplanering i Norra Djurgårdsstaden

Ta på dig något riktigt varmt och följ med Nordeas Konstföreningen på en konstvandring i Norra Djurgårdsstaden.

Hjorthagen var en av stadens första arbetarstadsdelar. Här byggdes smålägenheter för arbetarna i Gasverket och hamnarna under 1900-talets början. Idag pågår en stor omvandling av området till vad som ska bli Norra Djurgårdsstaden. När allt är klart omkring år 2030 ska 12 000 nya bostäder och 35 000 arbetsplatser finnas i området. Vi börjar vandringen i Hjorthagens äldre del och tittar på arkitektur och konst innan vi passerar Ferdinand Bobergs gamla gasklockor, vandrar längs Stockholms längsta konstverk och tittar på den del av Norra Djurgårdsstaden som nu är färdigställd. Här blandas modern arkitektur och samtida konst med avancerat miljötänkande.

Marie Andersson från Stockholms Konstvandringar blir vår ciceron på denna intressanta vandring, vilken beräknas ta cirka 1 ½ timme.

För att kunna hålla bra distans till varandra kommer vi det att vara max 15 deltagare. Medlemmar i Konstföreningen har företräde.

Först till kvarn……gäller och vi meddelar endast dem som inte får plats. Bokningar är bindande.

Nordeas konstförenings programråd

9 november 2020 kl 14:00

T-bana Ropsten, utgången mot Hjorthagens skola / Hjorthagens IP (utomhus)

Kostnad

Ingen avgift för medlemmar och 150:- för icke medlemmar

Anmälan

Skicka din anmälan till bengt.witting@gmail.com senast fredagen den 6 november och ange:

• I rubriken på mejlet: Norra Djurgårdsstaden
  • Namn
  • Hur många medlemmar respektive icke-medlemmar
  • Ange vilket konto som ska debiteras för icke medlemmar.