Guidad visning Humanitet – konstens kraft i svåra tider på Sven Harrys

Årets stora utställning, Humanitet ­– konstens kraft i svåra tider, berättar en unik historia som inte är så känd för den breda allmänheten; nämligen den om hur våra mest folkkära svenska konstnärer Vera Nilsson (1888 – 1979), Sven Xet Erixson (1899 – 1970), Bror Hjorth (1894 – 1968) och Albin Amelin (1902 – 1975) tidigt tog ställning mot fascismen och nazismen genom ett konstnärligt upprop med hjälp av bildens kraft.

Vårens utställning på Sven-Harrys konstmuseum ger en drabbande återblick på 1930-talet och fyra av seklets mest folkkära konstnärer: Vera Nilsson, Sven Xet Erixson, Bror Hjorth och Albin Amelin. Utställningens epicentrum är en samling illustrationer som gavs ut 1933 i form av publikationen Humanitet – ett varnande upprop ifrån konstnärerna som i bilder som vittnade om fascismens grepp om Europa och det pågående hotet mot demokratin. Genom konstnärernas direkta bildspråk, skarpa iakttagelseförmåga och vilja att göra skillnad, blev deras verk viktiga bidrag till dåtidens offentliga samtal och en uppmaning att ta ställning.

Medlemmar i Konstföreningen har företräde.

Varmt välkomna!

Madeleine Karlsson & Bengt Witting

Nordea konstförenings programråd

Datum:

Tisdagen den 26/4 kl. 17.45

Mötesplats:

Sven-Harrys, Eastmansvägen 10-12

Kostnad:

Gratis för medlemmar och 150 kr för icke medlemmar. Anmäld medlem som inte kommer debiteras med 150 kr.

Anmälan:

Din anmälan vill vi ha så snart som möjligt till konstföreningens email: konstforeningen@nordea.com

Först till kvarn gäller och antalet platser är begränsade. Vi kontaktar dig bara om det blir fullbokat och du inte har fått plats på visningen.

Ange i anmälan:

• Att det avser Humanitet
  • Namn på de som kommer
  • Uppgift om medlemskap
  • Vilket konto som kan debiteras för kostnaden