Guidad visning Helene Billgren på Liljevalchs 22 oktober

Höstens utställning, med titeln ”faran är över”, blir en mönstring av Helene Billgrens konstnärskap, från 1980- och 1990-talens teckningar och objekt till 2000-talets alltmer färgintensiva måleri.

Liljevalchs vill visa upp en av Sveriges mest obändiga och kreativa konstnärer i helfigur. Det är ett konstnärskap som inrymmer lika mycket lekfullhet och improvisation som djupaste allvar. Hennes huvudpersoner är nästan alltid kvinnor, hennes material vardagliga och hon ger alldagliga och gamla saker en ny betydelse.

– Redan under konststudierna på Valand i Göteborg på 1980-talet framstod Helene Billgren som ett livs levande allkonstverk: en obändig och härlig person med en unik förmåga att smyga in giftigt allvar i en skenbart oskuldsfull bildvärld, säger Liljevalchs chef Mårten Castenfors.
På Liljevalchs presenteras de senare årens expressiva måleri i de stora salarna i mitten och omges av det förflutna med objekt, grafik, teckningar och illustrationer. Men nuets upptagenhet av måleri kan också avbrytas och övergå i nya objekt och installationer – allt är möjligt
i Billgrens värld.

Helene Billgren är född 1952 i Norrköping och utbildad vid Konsthögskolan Valand i Göteborg
1982–87. Hon hade sin första separatutställning på Galleri Rotor i Göteborg 1985 och slog igenom 1989 med tre utställningar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här mötte publiken sjuksköterskor, hästflickor och hemmafruar, flickkvinnor tecknade i kol och blyerts som prövad olika roller i vardagsliv, lek och allvar.

Utställningen Free Kitten på Angelika Knäpper Gallery i Stockholm 2009 blev hennes genombrott som målare. De unga kvinnorna finns kvar men nu i färgmättade, dramatiska eller drömska landskap.

En tredje del som funnits med tidigt i hennes skapande är objekten och boxinstallationerna, små vardagliga föremål som återvunnits och i återbruket getts en ny betydelse.

Hon har också gjort scenografi och kostym, bland annat för Riksteatern och Den Anden Opera i Köpenhamn.

Äventyr/Adventure. Foto: Galleri Magnus Karlsson.

Madeleine Karlsson
Katarina Andersson
Bengt Witting

Tisdagen den 22/10 kl. 17.45

Liljevalchs, Djurgårdsvägen 60

Kostnad

Gratis för medlemmar och 150 kronor för icke medlemmar. Anmäld medlem som inte kommer debiteras med 150:-

Din anmälan

Vill vi ha så snart som möjligt till konstföreningens email: konstforeningen@nordea.com
Först till kvarn gäller och antalet platser är begränsade. Vi kontaktar dig bara om det blir fullbokat och du inte har fått plats på visningen.

Ange i anmälan:

Att det avser Helen Billgren
Namn på de som kommer
Uppgift om medlemskap
Vilket konto som kan debiteras för kostnaden

Helene Billgren, foto av Johan Strindberg