Äntligen två aktiviteter i Göteborg: 16 oktober och 20 november

Vi i styrelsen är så glada över att kunna presentera två aktiviteter i Göteborg denna höst: den 16 oktober på Göteborgs konstmuseum och den 20 november på Göteborgs stadsmuseum.

Dessutom gratis för er medlemmar.

Först ut är den guidade visning av utställningen Nordiskt sekelskifte och Fürstenbergska galleriet den 16 oktober.

Göteborgs konstmuseum har den största samlingen av nordisk konst från 1800-talets sista decennier. En stor del tillhör det Fürstenbergska galleriet, som har tre stjärnor i guide Michelin. Paret Fürstenberg bidrog till det vitala konstlivet i Göteborg under 1880- och 1890-talen.

Den här visningen tar er med på en resa från det pampiga historiemåleriet som kommer till uttryck i Gustaf Cederströms verk Karl XII:s likfärd, via de realistiska verklighetsskildringarna hos bland andra Carl Larsson till det stämningsfulla ”nordiska ljuset” i Richard Berghs Nordisk sommarkväll. Visningen tar ca 45 minuter.

Tid och plats: Onsdag 16 oktober kl  kl 18:15. Samling sker utanför stora entrén vid Göteborgs Konstmuseum på Götaplatsen.
Pris: Gratis för medlemmar, 150 kr för icke medlemmar. Medlem som inte kommer debiteras 75 kr.
Antal platser: 25 st. Det är först till kvarn som gäller. Vi meddelar endast dem som inte får plats.
Anmälan: Anmälan är bindade och görs till: bengt.witting@gmail.com helst senast den 4 oktober.
Ange följande uppgifter:
  • Att anmälan avser Göteborgs konstmuseum – skriv det i rubriken på mejlet.
  • Namn.
  • Medlem respektive icke-medlem. Icke-medlem swishar 150 kronor till 0702247048.
  • Konto som kan debiteras om man uteblir.

Välkomna!

Bengt Witting, Nordea Konstförening