God Jul och Gott Nytt År önskar styrelsen!

Innan vi går på julledighet så vill vi i styrelsen önska er en härlig jul, och tacka er som stöttar föreningen och konstlivet i Sverige.

Det har minst sagt varit ett annorlunda år, så även för konstföreningen. Vi har på många sätt fått hitta alternativa lösningar för att kunna fortsätta med verksamheten som vanligt. I år har det blivit så väl digitala inköpsrundor, som utomhusvisningar och årsmöten på teams.

Även vernissagen blev i ett annorlunda format i år med strikt distansering och begränsade antal, men vi lyckades ändå dela ut över 300 verk med hjälp av fantastiska volontärer och posten. Det var ovanligt många vinster i år eftersom det var dags för extrautlottning. Vart femte år delar vi ut 200 extra verk som lottas ut till de som har varit medlemmar de senaste 5 åren men inte vunnit.

Nytt för i år är även att vi har en ny websida för konstföreningen (nordeaskonstforening.se). Vi är väldigt glada att kunna erbjuda alla medlemmar, både anställda och pensionärer, en plats med samlad och uppdaterad information om vad som händer i föreningen. Följ oss även på instagram (@nordeaskonstforeningsverige) för att vara först med att få information kring aktiviteter och inköp.

Vid årsstämman återinvaldes nio ledamöter till styrelsen. Vi söker fortfarande en informationsansvarig och hoppas kunna rekrytera en till ledamot under året. Under föregående år har Alexandra Barganowski, Ulf Åström och Åsa Wallberg lämnat styrelsen. Vi skulle vilja skicka ett särskilt tack till Åsa som har varit en otroligt engagerad styrelsemedlem många år och gjort ett fantastiskt arbete.

Avslutningsvis skulle vi även vilja uppmärksamma att det har varit ett ovanligt och tufft år för många av de konstnärer och gallerier vi samarbetar med. Besökarantalet på gallerierna har minskat drastiskt och många utställningar har blivit inställda. Skänk dom gärna en tanke och stötta dom gärna om ni kan och vill. Det finns verk i alla prisklasser och många anordnar privata eller digitala visningar på förfrågan.

Vi har så många ideér, aktiviteter, och samarbeten vi vill komma igång med. Vi hoppas att det nya året innebär en nystart för alla.

God jul önskar vi i styrelsen! Vi hörs igen på det nya året!

Styrelsen för Nordea Konstförening Sverige:

Markus Bergfors, Eva-Lisa Damberg, Ann-Katrin Jorborn, Charlotte Jürgenthal, Madeleine Karlsson, Ann-Charlotte Lindroos, Olga Petrova, Camilla Stenström, Bengt Witting