Besök i skulptören Liss Erikssons trädgård och ateljé

Genom Nordeas Konstförening fick vi möjlighet att en solig onsdagskväll i slutet av maj besöka skulptören Liss Erikssons trädgård och ateljé på Söder.

Vi möttes upp utav Liss Erikssons dotter, Mirjam Allard, som välkomnade oss in till en fantastisk 1700-tals innergård mitt i staden. En plats där familjen fortfarande lever och verkar. Hon tog oss med på en resa genom tid och rum från sin farfar Christians Erikssons tid år 1858-1935 och hennes far Liss Eriksson år 1919-2000, fram till idag.  Mirjams entusiastiska och kärleksfulla berättelser berörde oss alla.

Vi kom in i den prunkande trädgården där det var många inslag av stora som små skulpturer. Det var många konstverk och reliefer som man kände igen, t ex Bågspännaren på Kornhamnstorg (Christian Eriksson), Järnpojken, Pojke som tittar på månen, vid finska Kyrkan i Gamla Stan (Liss Eriksson), La Mano, Handen som finns på Södermalm (Liss Eriksson).

Överallt i trädgården överraskaskades vi av fantastiska konstverk som alla hade sin egen berättelse om hur de kom till.

Det har varit och är idag en levande konstnärsmiljö, många av Sveriges kända konstnärer har verkat här, t ex Anders Zorn, Bo Beskow och Carl Larsson och många fler.

Idag är Eva Lange, Harald Lyth, Magnus Berg och Maria Hall verksamma i de 4 av de 5 ateljéerna som finns på gården.

I den 5:e ateljén som ingår i visningen där man har samlat en hel del av det Liss Eriksson har gjort samt en del målningar som hans hustru och konstnär, Britta Reich-Eriksson, målat.

Vi rekommendera alla varmt att besöka denna visning om det ges möjlighet.

Helén Nåtoft och Cathrine Fors

Fotograf, Anders Melin.