Stort grattis alla vinnare & Välkommen på vernissage

Nu har vinnarna i årets konstlotteri utsetts. 211 underbara konstverk kommer snart att få nya ägare. Lördagen den 22:a oktober välkomnar vi alla som vill på vernissage på Nordeas kontor på Smålandsgatan i Stockholm.

Alla vinnare har kontaktats personligen av oss i styrelsen mer instruktioner och information. Vinstlistan finns på display vid vår nya utställningyta på plan 1 i Mästerhuset i Stockholm. Det finns även en kopia på lösenordsskyddade medlemssidan på webbsidan. Se nyhetsbrevet för instruktioner ag. lösenord.

I år kommer konstnären Fredrik Nielsen att föreläsa om sin glaskonst på vernissagen. Han finns representerad i vinstgrupp A med konstverket ‘Unik brilliant rubin’.

“Fredrik Nielsen (b. 1977) is the poster boy of cool rebellion, rocking an attitude that makes Swedish contemporary glass beat with a pulse. Stimulated by aspects of popular culture, Nielsen assimilates graffiti, music, videos and performance within his practice as a glass artist creating a form of kitsch that is continuously experimental. Improvisation has fueled his inspiration for pushing the material boundaries of glass beyond something banal and he is not afraid of taking risks to establish his own artistic license. Smooth surfaces and balanced form are sacrificed in place of sculptures that are rough around the edges and appear unfinished.

Many of his sculptures are embellished with statements that challenge the hierarchies within art and these concepts were expressed in an installation titled WannabeArt which was part of the exhibition Forms of Seduction at Wetterling Gallery, Stockholm in 2009. Through his ardent process of experimentation and colorful accessorization, Nielsen creates glass forms that completely destroy the ideas of standard normality. Instead, the unconventional emerges as a powerful statement and his attitude of rebellion becomes a refreshing break from tradition reaching out to alter viewer expectations.” Anne Klontz, Independent Curator

Stort grattis till alla vinnare önskar styrelsen!

Nordea, Smålandsgatan 17, plan 1, Stockholm. Ta rulltrappan upp så kommer du till receptionen.

Klockan 11.30

Dörrarna öppnas och du har möjlighet att titta på all konst som lottas ut.

Klockan 12.00

Gästföreläsare, glaskonstnären Fredrik Nielsen

Klockan 13.00

Utdelningen i vinstgrupperna börjar. Denna sker enligt principen att den som har lägst nummer i respektive grupp väljer först, sedan nästa och så vidare.

Anmälan

Anmäl dig senast tors 13 oktober till vår gruppbrevlåda konstforeningen@nordea.com. Ange ‘Anmälan vernissage’ i ämnesraden.

Under visningen bjuder konstföreningen på enklare förtäring.

Möjlighet till emballering av verk finns på plats.

Fredrik Nielsen gästföreläser vid vernissagen.