Besök på Villa Akleja – Ett kåseri

Det skulle bli en mulen dag med risk för regn. Men våren tog ett nytt andetag och bjöd på härligt utflyktsväder. Några tog oss ut med Waxholmsbolagets fartyg Söderarm från Strömkajen. Efter en timme o en kvart är vi framme i Vaxholm, den fina skärgårdstaden så nära Stockholms larm o stök. Det tar inte lång tid att promenera till Pilgatan 5 där Villa Akleja ligger. Bengt prickar av oss och vi träder in i trädgården som är en av Vaxholms största med utsikt över vattnet.

Varför har vi tagit oss till denna idyll? Jo, här bor Claes Moser med sin hustru Sanna, deras 15 åriga son Abbe och en mycket nyfiken hund. En kär vän i familjen är också gräsklipparen Pucko som har varit på SPA för att vila upp sig inför kommande säsong.

Claes Moser känner många av oss igen genom åren via Antikrundan. Nu är vi alla nyfikna på att få möta den berömda konstsamlaren och få se hans hem med 150 verk av J.A.G Ackes tavlor och andra unika konstskatter samt en helt unik villa.

Vi välkomnas av Sanna som serverar oss goda mackor och kaffe. VI bänkar oss i gamla ateljén med glastak som ger ett härligt ljus över många av tavlorna. Sanna börjar berätta om den ståtliga villan och hur den uppfördes av Acke och hans hustru Eja. Villan var klar 1901 och fick namnet och ordleken Akleja. Vi får veta att Claes alltid har velat komma över Akleja, men alltid förlorat alla budgivningar då många haft kapital att köpa huset. En som ägde Akleja innan Claes var hockeylegenden Börje Salming. Claes satsade allt när den nu åter var till försäljning. Skärgårdsstället med 500 m strand såldes. Vill man ha det man alltid drömt om så kostar det.

Villan är i dag kulturminnesskyddad och får därmed inte förändras för eftervärlden. Akleja lär vara det tidigaste exemplet på öppen planlösning i Skandinavien. Så många färger och detaljer i fasta inredningen imponerar. Enbart trappräcket upp till övervåningen skulle vara värt ett besök.

Sanna börjar sätta på en video där Claes berättar om konstnären Acke och hans liv och hur han blev en av våra största konstnärer. Sanna lugnar oss. När filmen är slut kommer den RIKTIGA Claes! Och det gör han! Strålande glad iklädd grön färgglad tröja. Han berättar om sitt konstintresse och stora kärlek inför Ackes måleri. Extra spännande att sitta i samma rum där Acke målade tavlor, samlade andra målare, och till sist invid den ståtliga kakelugnen dog Acke hastigt år 1924.

Claes berättar personligt, och roligt om några anekdoter ur sitt konstsamlande liv som när han köpte sin första tavla. Hans mamma fyllde år och önskade sig en hårtork, han lade ett bud på en auktion och lade även bud på en osignerad tavla han tyckte var fin. Den kostade 275 kronor vilket graverade hans studiemedel. Hårtorken bars ut på en transportpall. Det visade sig var ett större konstverk i tungt material. Inte vad hans mamma önskat. Den fick han senare sänka i havet (tillåtet på den tiden)! Tavlan uppskattades inte av hans konstkännande far och den unge Claes fick mycket skäll. Ilskan gick dock över då det visade sig att tavlan var av J.A.G ACKE. J.A.G = Johan, Axel, Gustaf.

Sanna avslutade och berättade om fina samlingen av Marie Kröyer tavlor som finns i Akleja. Den samlingen är nu utlånad till Skagens konstmuseum.

Claes Moser och Sanna Evers har ett populärt Bed-and Breakfast. Trevligt om du önskar underbar miljö och ett andrum utanför staden. Ett trevligt arrangemang av Konstföreningen är slut. Stort tack till Claes och Sanna som tog emot oss med öppna armar i sitt unika hem.

Vid pennan, Thomas Wastenson