Guidad visning av Harriet Backer FULLBOKAD

Upptäck Harriet Backer, en pionjär som påverkat norskt konstliv i generationer. Stig in i hennes färg- och ljusskimrande värld, inspirerad av de franska impressionisterna. Genom interiörer, stilleben, porträtt och landskap möter du här en av Norges främsta konstnärer från tiden runt 1900.

Harriet Backer (1845–1932) var en av Norges, och Nordens, mest betydande konstnärer vid sekelskiftet 1900. Hon var en av de främsta koloristerna och skildrare av ljus och atmosfär i interiörer. På många sätt var hon en pionjär. I utställningen lyfts det nyskapande och innovativa i hennes konst fram tillsammans med den centrala roll i norskt konstliv som hon hade. Vad var det som gjorde att hon blev en mäktig aktör på den norska konstscenen? Varför valde en hel generation unga målare, både män och kvinnor, att bli elever och efterföljare till henne?

Torsdag den 11 april 2024 kl. 17:30-18:30

Nationalmuseum

Gratis för medlemmar och 250 kronor för icke medlemmar. Anmäld medlem som inte kommer debiteras med 250 kronor.

Din anmälan vill vi ha så snart som möjligt till konstföreningens email: konstforeningen@nordea.com

Först till kvarn gäller och antalet platser är begränsade. Vi kontaktar dig bara om det blir fullbokat och du inte har fått plats på visningen.

Ange i anmälan:

• Att det avser Harriet Backer