Konstföreningen erbjuder nybörjarkurs i eget bildskapande

Nu har du som är medlem i Nordeas konstförening Sverige möjlighet att pröva på att skapa ett eget konstverk!

Nordeamedarbetaren Carina Elfström, även aktiv konstnär och utbildad vid bland annat Gerlesborgsskolan, går under tre tillfällen i höst igenom hur du kan bygga upp din bild, materialval och hur materialet påverkar din bild, komposition, lite om trender inom måleri och olika bildtekniker som kan användas. Notera att mindre justeringar i programinnehållet nedan kan bli aktuella.

Kurstillfälle 1: 12 september, kl 18.00-20.00

Innehåll: teoretisk genomgång och bestämma ditt eget verk
Grunderna i måleri och hur du kommer igång
• Materialgenomgång: hur fungerar de olika materialen
• Målning av skugga/ljus
• Teckning, akvarell: hur du arbetar med det, olja/akryl: hur du arbetar med det
• Hur bygger jag upp min bild: komposition, perspektiv, former, etc
• Analys av konstverk, eget måleri diskuteras, inspiration till motiv
Kurstillfälle 2: 19 september, kl 18.00-20.00
Innehåll: övningar med praktiskt eget arbete och hemuppgifter.

Vi prövar olika tekniker genom att teckna av ett föremål, öva skuggor och former, perspektiv, pröva hur uttrycket blir med de olika teknikerna.

Kurstillfälle 3: 26 september, kl 18.00-20.00

Innehåll: redogör för hemuppgiften.
Du prövar sen det du vill skapa. Ta med material till det du vill skapa: underlag så som canvas eller papper, färg/kritor/pennor/kol/akvarellfärger/akryl.

Av praktiska skäl så arbetar vi inte i olja på denna kurs då det luktar och torkar väldigt långsamt.
Sista delen diskuterar vi verken (detta går att göra på olika sätt, i överenskommelse med gruppen).
Diskutera bilder: hur är bilden/verket uppbyggt, varför detta motiv, varför detta material, varför denna stil (impressionism, kubism, art deco, osv), något som stör eller provocerar eller utmärker sig i bilden, vad vill konstnären ha fram (budskapssyfte)
• Anmälan: mejla till konstforeningen@nordea.com
• Målgrupp: endast för medlemmar i Nordeas konstförening Sverige
• Kostnad: Ingen men ta med eget material inför kurstillfälle 2 och 3